Boosting Business

NEWS

 

Tilmeld vores nyhedsbrev

 


 


 

WORKS

2011-12-23 11:17:57 | Kategori: Branding

EN BRANDGOD JULEHISTORIE

Julemanden
og Coca Cola

"The Coca Cola Santa" er et begreb i amerikansk jul. Tyksakken i rødt kom til verden i 1931 - men har rødder som går længere tilbage i julens historie

Vi kender ham alle sammen. Den storsmilende og særdeles tørstige Coca-Cola Julemand. Han toner frem på skærmen med et harmonisk julekor i baggrunden og den karakteristiske Coca-Cola lastbil, der arbejder sig vej gennem et snefyldt landskab og markerer, at nu er det for alvor blevet jul. For mange tager det noget af romantikken, at vores kære, venlige version af den gamle mand fra nord er et marketingsstunt konstrueret af reklameindustrien for at sælge vand med kuldioxid og sukker.Der findes både tykke og rødklædte Santa-fremstillinger før reklametegneren Haddon Sundblom i 1931 tegner figuren til den kampagne, hvor "The Coca-Cola Santa" optræder for første gang. '

Selvom Coca-Colas kampagne har konsolideret og udbredt julemanden som en tyksak i postkasserødt og hvidt, kan man næppe sige, at de har "opfundet" figuren, men de har bestemt "klædt ham på".

 

 

Engang var julemanden grøn, men i starten af 1900-tallet skiftede han pludselig farve til den klassiske rød-hvide, overvægtige figur, vi kender i dag. Men det var ikke, før Coca-Cola kom på banen med sin udgave af julemanden, at rød blev synonym med den hellige højtid i december.

Før Coca-Cola begyndte at benytte den kornfede gamling, florerede der utallige ideer om hans udseende. Tykke, tynde, høje, uhyggelige, små nisseligende julemænd havde deres gang i den populære folklore.

Efter Coca-Cola hoppede også Walt Disney med på vognen og lancerede selv deres egen røde julemand i 1932 i tegnefilmen ”Santa’s Workshop”.

Den røde Julemand er altså ikke som sådan opfundet af Coca-Cola, men brugen af ham som marketingsredskab har uden tvivl været med til virkelig at udbrede den populære opfattelse af ham som en rød-hvid, tyk og glad, gammel mand.

Se det var et ægte brand-eventyr :0)

Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM