Boosting Business

NEWS

 

Tilmeld vores nyhedsbrev

 


 


 

WORKS

2012-02-22 08:08:02 | Kategori: Netværk

netværk karriere karrierenetværk kvindenetværk wib danmark iværksætternetværk iværksætter jobsøgning markedsføring profilering women in business wib danmark

 

 

Dit netværk - dit CV

 

Viden er resursen, der vokser af deling

Som udgangspunkt drejer et godt businessnetværk sig ikke om at sælge direkte til hinanden. Det drejer sig om, at vidensdele.
Vis hvem du er og hvad du kan bidrage med - og endnu vigtigere, at finde ud af hvad andre i dit eget netværk rummer af ressourcer.

 

Netværk tager tid og hvis du vil gøre det godt: Meget tid!

Men det er den bedst tænkelige investering, for formålet er at skabe ambassadører for dig og din virksomhed eller produkt.
Forestil dig, at du bruger gennemsnitligt 45 minutter på et salg i din virksomhed. Den tid er koncentreret om en enkelt kunde.
I netværket kan du bruge den samme tid på at "kredse dig ind på" de personer, som du mener er spændende og som er i kontakt med din kundegruppe.
Modsat salgsmådet på kontoret, vil processen i netværket fortsætte. Du vil opleve at blive sat i forbindelse med virksomheder og spændende erhvervsfolk via relationer i netværket.

 


Vælg dit netværk med omhu

Det er vigtigt du gør dig nogle overvejelser i forhold til hvad du har tid, ressourcer og overskud til i forhold til valg af netværk.
Der findes en bred vifte af professionelle netværk i og uden for Danmark. Valget bliver lettere hvis du gør dig følgende overvejelser:

· Hvor ofte har du mulighed for at deltage i møder?

· Har du mulighed for at afsætte en fast dato og fast tid hver uge, hver anden uge eller hver måned?

· Ønsker du en mere "fri" form for netværk hvor der ikke stilles krav om mødepligt og/eller præstation

· Vil du netværke dig "opad" eller i "øjenhøjde" (karriere, sparring og/eller kunder)

· Søger du et landsdækkende netværk med mulighed for at deltage i alle grupper?

· Søger du et internationalt netværk med mulighed for at finde leverandører, samarbejdspartnere eller kunder i udlandet?


 

Tips til at bruge dit netværk


Begynd ikke for sent
Ideelt set bør du starte på dit netværk, før du har brug for et netværk. Det er meget lettere, og man føler sig mindre påtrængende, hvis kontakten er taget før man egentlig har brug for den. Desværre er det som regel også tidspunktet hvor man har mindst tid til at netværke. Men investeringen er god og du har ikke råd til at lade være. God netværksskik er at man giver før man tager - og du opnår også en langt større imødekommenhed hvor du kommer frem. 

Inventory
Begynd at kortlægge dit eksisterende netværk - for det har alle, og det er større end de fleste er klar over. Familie, venner, bekendte, tidligere kolleger, skolekammerater, golf- eller ride makkeren. Alle kan kender nogen, der kender nogen. Det også lettere at starte her og derefter fortsætte til personer, du ikke kender.

Tydeliggør dine mål
En kontakt som ved præcist hvilken slags job, kunde eller leverandør du leder efter, har også en bedre chance for finde det til dig. Vær helt specifik i din præsentation. Her er det vigtigt at øve dig på en meget kort præsentation. En teknik til dette kan være "elevatortalen", hvor du sammensætter en præsentation, der kan beskrive "hvem, hvad hvor" overfor en fremmed i elevatoren fra stueetagen til 2. sal. Denne korte tale skal være skarp og præcis som et projektil. Til gengæld kan alle de andre facetter beskrives i en senere samtale. At netværke behøver ikke kun at handle om et job, målet kan også være at finde en mentor eller en rådgiver. 

Vær proaktiv
Opsøg de steder hvor du kan møde nye kontakter i forbindelse med en fælles interesse, det kan være kurser, seminarer, foredrag, messer, netværksmøder mv. Vurdér om dem du møder ville passe godt ind i dit netværk og giv dit visitkort ud, gerne flere stykker og husk endelig at have billede på, så du kan genkendes - også længe efter mødet.

Udvis interesse
Sørg for at være 100% til stede når du møder nye mennesker og vis, at du er interesseret i hvad de har at sige. Hvis du derimod blot venter på lejligheden til at fortælle om dig selv og dine kompetencer vil det sandsynligvis blive opfattet som dårlig netværksskik. Det lyder måske lidt kynisk, men sandheden er, at folk kan lide at tale om sig selv, hvilket heller ikke er forkert i salgssituationen. Det er dog vigtigt at gøre dig bevidst om, at din største ambassadør er ham eller hende, som du har skaffet en god kontakt, kunde eller sparringspartner, eller har givet et rigtigt godt råd - fordi du har hørt efter hvad de har sagt!
Et godt tip er, at hvis du skal deltage i et arrangement og har en deltagerliste... så kontakt en eller to som er i nærheden og tilbyd dem et lift. Så kan turen bruges til netværk og du har tilmed været hjælpsom.

Vær dig selv
Ikke alle er lige udadvendte. Men alle kan ved få teknikker lære at netværke - også med fremmede.
Medbring en folder, et visitkort eller lignende og tal ud fra det. Det er lettere at give folk noget i hånden, så øjenkontakten brydes og du kan koncentrere dig om at uddybe materialet de har i hænderne.
Brug "hv..." ord. Hvad er din business? Hvor længe har du været i branchen? Hvordan klarer du ...? Hvad gør du når ...?

Få hjælp
Internettet gør det meget lettere at netværke - ved at bruge netværkssider som fx Facebook, LinkedIn, Amino mv. opbygger du også dit netværk og endnu vigtigere - udvider det!
Professionelle erhvervsnetværk har ofte forum online. Fx WiB Danmark, som både har forum, specialist panel, arrangementer mv.

Sæt mål
Ligesom i alt andet hjælper det at have et mål at arbejde efter – det kan fx være, at få sine produkter solgt i en bestemt butikskæde, skifte job, finde nye kontakter indenfor en anden branche, importere eller eksportere mv.  

Bevar kontakten
Det er vigtigt at pleje kontakterne i dit netværk, dette kan gøres ved at mødes til en kop kaffe eller ved at sende en e-mail i ny og næ. Forholdet til dine kontaktpersoner behøver ikke være tidskrævende eller nært. Det er i mange tilfælde nok at holde det på et bekendtskabsplan. Men vigtigst er det, at når du i dit eget netværk erfarer der mangler noget eller nogen, så anbefal dem du kommer i tanker om. Dette er den bedste måde at bevare kontakten på - og at blive husket ved.

Giv det videre
Glem ikke at presentere personerne i dit netværk for hinanden. Information værdsættes altid – for eksempel kan du fortælle dine kontakter om artikler eller rapporter, som kunne interessere dem.
Brug endelig selv dit netværk når du har brug for hjælp og ydelser. Det er gode signaler at sende.
 
Analysér
At holde kontakten ved lige med mange personer er ikke let, prøv derfor at bedømme hvilke kontakter der kan være vigtige for dig i den nærmeste fremtid eller på længere sigt. Men uanset hvad, så gem alle visitkort. Læg dem i en mappe, hvor du opdeler dem som du finder logisk. Her har du et værktøj, som gør, at du hurtigt kan finde frem til nogen der kan "gøre noget for andre".
 

 

LITTERATUR
Anbefalet af Boosting Business

 



Der er endnu ingen kommentar til dette indlæg, bliv den første til at skrive en kommentar.

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM