Boosting Business

NEWS

 

Tilmeld vores nyhedsbrev

 


 


 

WORKS

2012-04-09 21:46:19 | Kategori: Markedsføring

5 tips til en effektiv hjemmeside

1. Din hjemmeside skal være nem at finde

Hvis ikke du ligger på side 1 (til nød på side 2) - så glem det!
Det er de færreste, som orker at "bladre" i Google for at finde frem til din virksomhed.
Din hjemmeside bliver "forfremmet" online via søgemaskiner, kataloger, tildeling sites, bannerreklamer, elektroniske magasiner, og links fra andre hjemmesider.
For at "forfremme" din hjemmeside kan du foretage SEO (søgemaskineoptimering) - men det kan hurtigt blive dyrt - og du kan komme langt ved at overholde nogle få retningslinjer.

Benyt et domæne med relevans
Google og andre søgemaskiner "læser" din hjemmeside oppefra og ned. Øverst er navnet på dit domæne (www.ditdomæne.dk). Derfor er det vigtigt at domænet indeholder et relevant søgeord for dit produkt eller sin ydelse.

Navngiv links i menuen relevant
Næst efter domænenavnet, er ordene i menuen (links til de øvrige sider på hjemmesiden) vigtige.
Benyt ord som du forestiller dig kunderne skriver i søgefeltet i fx Googles søgemaskine.
Her er det vigtigt, at du ikke lader dig "farve" af din professionalitet, men tænker som forbrugeren/kunden.

Navngiv overskrifter relevant
På din hjemmeside bør du kunne vælge mellem forskellige foruddefinerede overskrifter. Disse hedder H1, H2 og H3 (H = Heading).
Headings er ekstra god søgetekst, så vælge ordene med omtanke - igen med øje for hvad forbrugeren/kunden søger efter.

Link i selve teksten
Alt som kan markeres på en hjemmeside er søgbart. Når du klikker og trækker musen over din side, er alt som markeres søgbart. Overskrifter, tekst, links, billeder mv.
Selve teksten/forklaringen på alle siderne, kan optimeres ved at linke relevante ord (igen dem som kunden/forbrugeren søger efter) til andre steder på hjemmesiden hvor man kan læse mere.
 

2. Frist og forfør dine gæster

"Surfere" på internettet, har travlt og har fingeren på musen - klar til at forlade din hjemmeside med det samme hvis ikke den frister. Det varer ikke mere end et sekund for den besøgende at beslutte sig til om de vil blive lidt eller forlade sitet med det samme. Derfor: FRIST OG FORFØR - HELE SITET IGENNEM!
Det er de færreste besøgende, som lander på forsiden ved første møde med din hjemmeside. Det sker oftest kun hvis brugeren har skrevet dit firmanavn eller domæne.
Langt de fleste besøgende lander på den side som indeholder de søgeord, de har søgt på.
Derfor - Sørg for det er fristende at klikke på menuen, grafikken mv. og vigtigst af alt: Lad være med at servere det hele på én gang! Det er for uoverskueligt.

 

3. Dit websted skal være let at læse.

Tænk godt over sproget på din hjemmeside. Hvem besøger den? Hvem er dine kunder?
Selve sproget er hurtigt afgørende for om man som besøgende vil tilbringe længere eller kortere tid på hjemmesiden.
Primært er det billeder og illustrationer, som bør fungere som blikfang. Derefter skal en indbydende tekst gøre det hurtigt og nemt at opnå uddybning af emnet.

 

 

4. Skab en oplevelse og gør den nem at dele

Sørg for at hjemmesiden fremstår professionel og gennemtænkt.
Særligt farvevalg og logo bliver bedømt og kategoriseret inden for det første par sekunder.
Baggrundsfarven for tekst og billeder skal være rolig og dæmpet, så man har lyst til at blive lidt længere.
Logoet placeres i øverste venstre hjørne, da det første man som besøgende er interesseret i er: Hvem besøger jeg?
Derefter bør der være en "foræring" på siden. Det er ikke nødvendigt at give en "fysisk gave", men en tudelig markering af noget gratis og uforpligtende.
Det skaber altid interesse. Fastholdelse afbesøgende kan foregå via tilmelding til nyhedsbrev, men gør opmærksom på at det kun er relevante nyheder, og at man hurtigt og nemt kan afmelde det igen.
Vær personlig, sørg for at vise et portræt - særligt at vedkommende som svarer ved telefonopkald. Dette er højt værdsat af brugerne.
Men begræns det til et eller to portrætter og ikke gennemgående på alle sider, da det hurtigt bliver for anmasende, hvis man gerne vil blive på hjemmesiden lidt længere.

Vigtigst af alt er, at når dine besøgende begejstres, så gør det nemt for dem at "dle" hjemmesiden fx i de sociale medier (Facebook mv).
Du kan indsætte denne kode på din hjemmeside og gøre det nemt for tilfredse besøgende, at dele siden med deres netværk:
http://sharethis.com/

 

5. Dit websted skal indlæses i en fart

Undersøgelser har vist, at de besøgende hurtigt vil miste interessen for dit websted, hvis dit websted ikke er indlæst inden for et par sekunder.
Brugere af internettet er i dag yderst utålmodige og hvis du ikke leverer det de besøgende søger indenfor få sekunder, forlader de hjemmesiden.
Anvendelse af animation på dit websted kan se godt ud, og i første omgang fange dit øje. Men animationer kan være store filer og tage lang tid at indlæse. Desuden kan der opstå problemer med systemer som ikke understøtter din animation eller måske filmafspilning - her er særligt Flash et problem, da det ikke understøttes af bl.a. Macintosh.
Rådfør dig derfor altid med din web-designer/programmør inden disse tages i brug.

Vil du gerne vide mere? Kontakt os og lad os gennemgå din hjemmeside - helt uforpligtende.

Trine Tveen: 20 30 65 43  ·  trine@boostingbusiness.dk Helle Hollen: 31 47 65 43  ·  helle@boostingbusiness.dk



 

2012-11-25 23:35:56 | Ib Abildgaard, Råd & Mal

Dejlig nem og overskuelig læsning. Håber også Google vil lovprise dette lidt.

Der har vist fornyelig igen været en opdatering fra Google ?

Navn: *

E-mail: *

( bliver ikke vist )

Hjemmeside:

( husk http:// )

Kommentar: *

Følg med i dette indlæg via RSS eller ATOM